[Ο άγγλος ζωγράφος Edward Lear (1812-1888) πολύ γνωστός συγγραφέας ποίησης με παράλογο περιεχόμενο (nonsense verse) και χαριτωμένων στιχουργημάτων που έγιναν γνωστά ως limerick (ποιητικό είδος για το οποίο ενδιαφέρθηκε και ο Γιώργος Σεφέρης) ταξίδεψε στην Ελλάδα (1848-1864) και στην ανατολική Μεσόγειο, όπου δημιούργησε πολλά έργα.

Τον Φεβρουάριο του 1948 διοργανώθηκε στο Βρετανικό Ινστιτούτο Λευκωσίας έκθεση και πώληση έργων του ζωγράφου, για την οποία δημοσίεψε το ακόλουθο κείμενο ο ζωγράφος Αδαμάντιος Διαμαντής].

“Από τις 2 μέχρι τις 7 του Φεβρουαρίου έγινε στο Βρετανικό Ινστιτούτο μια μικρή έκθεση υδατογραφιών του Edward Lear. Εξετέθησαν 36 νερομπογιές σε μικρό και τις περισσότερες στενόμακρο σχήμα. Είναι γνωστό πως ο περίφημος Άγγλος συγγραφέας των Nonsense Rhymes εικονογραφούσε ο ίδιος τα βιβλία του. Τα θέματα των εικόνων του, είναι τοπία από τις περιηγήσεις του στην Νίκαια, Κάννες, Κέρκυρα και Κρήτη (με ελληνικούς τίτλους), Γιάφα, Λούξος, Δαμασκό κ.τ.λ.

Φαίνεται πως τα έργα που εκτίθενται είναι υπολείμματα έκθεσης που είχε γίνει αλλού, οι τιμές δε είναι από £3.3.0 μέχρι £12.12.0. Οι εικόνες είναι καμωμένες με νερομπογιά σε, συνήθως, έγχρωμο χαρτί και με αρκετή χρήση της πέννας, με πολλήν ευαισθησία, αν και με στερεότυπο τρόπο. Επίσης, εκτός από τη δεξιότητα που τις χαρακτηρίζει βρίσκει κανείς κατανόηση του υπαίθρου, των απεράντων εκτάσεων και του βάθους που του αρέσει να ζωγραφίζει. Από τα 36 έργα επωλήθησαν 18.

Μας ευχαριστεί πολύ η πώληση. Ελπίζουμε πως το ενδιαφέρο σημαίνει εκτίμηση του έργου και όχι σνομπισμό ή ασφαλισμένη τοποθέτηση χρημάτων με την αγορά έργων ενός ιστορικού ονόματος”.

[Αν σκεφτεί κάποιος τις μυθικές τιμές που έχουν σήμερα τα έργα ζωγράφων όπως ο Lear (και τις τιμές στις οποίες προσφέρονταν τότε, τα μισά μάλιστα παραμένοντας απώλητα) ακόμη και ο “σνομπισμός” στον οποίο αναφερόταν ο Α. Διαμαντής, μπορούσε να αποδειχθεί χρυσοφόρο ελάττωμα!]

Limerick και συνοδευτικό σχέδιο του Edward Lear



Advertisements